Smøring av motor

Motoren: Med tida trenger den ettersyn fordi fettet "vokser" seg

Alle tekniske innretninger trenger jevnlig stell.

Jeg kjøpte min nyeste elsykkel i 2018. Den har jeg nå sykla noe over 36000 km. Det vil si ca. 14 ganger Lindesnes - Nordkapp.

Jeg har åpnet motoren og smørt den to ganger.

Utrolig nok ser jeg ingen slitasje verken i kulelagrene eller på tannhjula.

MEN: Når tida går, har fettet (grease på engelsk) en tendens til å "vokse" seg. Det vil si at det fester seg i klumper på innsida av motorhuset, og får en konsistens som likner bivoks.

Dette innebærer naturligvis at smøre-effekten på tannhjula blir dårligere etter hvert som fettet "vokser" seg.

Du kan smøre motoren selv, men hvis du er usikker, bør du la en profesjonell sykkelmekaniker ta jobben.

Hvis du velger å gjør det selv, er det viktig at du har et laglig verksted, der du kan stå i fred og ro, og bruke den tida du trenger.

Hvis du haster og har det rotete, er du garantert dårlig resultat!

Motoren er tatt av sykkelen og er klar til å deles. Jeg har skrudd en god del i åras løp, blant annet på bilmotorer, og bestemte meg for å ta jobben selv. Garantien er utløpt for lenge siden.

Min elsykkelmotor deles noenlunde på samme måte som en gammeldags Sachs mopedmotor.

"Korset" som holder kjedehjulet ved trøene, er skrudd fast med en stor mutter. Denne mutteren er links gjenget, og du må skru den "gal" vei for å løsne den.

Den store mutteren ved kjedehjulet, må løsnes med luft-skralle. Det er fristende å forsøke med ei stor rørtang, men da er du nærmest garantert å klemme sammen mutteren, og ødelegge både mutter og motor. 

Motoren er utstyrt med noen små tapper som brukes når du skal dele den. Men vær forsiktig!

Her ved akselen fra elektromotoren, kan man se at fettet så vidt har begynte å vokse seg.

Jeg kontaktet en kyndig mekaniker og fikk beskjed om hvilket smørefett, "grease", som var det riktige for motoren på min elsykkel.

Her er mekanismen som gir "klikkelyden" når pedalene holdes i ro. Her må fettet være frisk og mykt.

Dette brede tannhjulet av kunststoff overfører kraften fra selve elektromotoren, til resten av drivverket. Jeg antar at dette hjulet funker på samme måten som en brytepinne på en påhengsmotor. Hjulet ødelegges før det skjer noe mer galt med motoren.