Alf Fred Høyesen leder an ut av Espebu tunnel med kurs for Høgefoss bru.
Bjørn Otto Martinsen, medarrangør av turen, fortalte om signaler og kommunikasjon langs jernbanen før i tida. Bjørn Otto er gammel Televerks-mann og vet hva han snakker om.
Egil Grønskei koser seg med kaffen og nistematen.
Finn Wasler og Roald Stiansen foran vanntårnet på Gaukås. Årsaken til at det ble bygd stasjon her, i et området med lite folk, var planer om jernbane til Fyresdal. De var konkrete, men ble ikke satt ut i livet.
Ved Dramreistjønn var det romslig rast med kaffe og nistemat.
Inne i vanntårnet på Gaukås kan man fremdeles se den digra vanntanken på jernbjelker i toppen.
Vidar Hansen konstaterer at de gamle jernbjelkene er solide nok, i massevis, til å tåle den nye sykkelbrua.
Anne Grethe Aaby Hansen, Roald Stiansen, Vidar Hansen og Bjørn Otto Martinsen tar spisepause nummer to ved Tjønnefossdammen.
Elsyklistene og et par "vanlige" syklister på Høgefoss bru. Bildet viser at buen ikke er jevn, og det gjør denne brua helt spesiell. Den er så å si sammensatt av to bruer. (Foto: Egil Grønskei).
Roald Stiansen (t.v.), Geir Steinar Fosse og Anne Johanne Fosse ved vanntårnet på Gaukås. Det raste ikke fra taket denne dagen.
Finn Wasler, Andreas Westheimer, Anna Brit Løvdal Nilsen og Gerd Anny Vatne har alle investert i elsykkel - og sykkelglede!
Judith Sontowski hadde med datteren Leah på elsykkelturen. Og bamse, selvfølgelig.
Noen av turdeltakerne tok like godt turen helt til Treungen da de først var kommet i siget. Ved Breiungen ovenfor Tjønnefossdammen, traff vi en hyttefamilie fra Stavern på sopptur. De har elsykler, men denne gangen gikk de på beina.
Anne Grethe Aaby Hansen (t.v.) og Inger Turid Salvesvold ved ei bruene mellom Tjønnefoss og Treungen.
Det er veldig hyggelig å elsykle på tur sammen med andre. Matpausene og alle stoppene for å undersøke ting underveis, er minst like viktig som selve syklinga.
Man skal aldri haste på elsykkeltur. Maja og Egil Grønskei leter etter geocash-post ved enden av jernbanetraseen ved Nisser.
Lenger er det ikke mulig å komme på den gamle jernbanetraseen. Hit kom lektere med jernmalm fra Søftestad gruver, som ble nedlagt i 1965. I 1967 vedtok Stortinget å legge ned jernbanen. I bakgrunnen fredete Tveitsund bru.
I bakgrunnen ligger den gamle lokomotivstallen i Treungen. Jernbanen ble åpnet fra Arendal til Åmli i 1910.
I 1913 ble den i desember åpnet helt fram til Treungen, som da het Tveitsund. Nesten ingen tok i mot åpningstoget, fordi difteri herjet i bygda.
Da øverste delen av Treungenbanen i 1946 var lagt om fra smalspor til normal sporvidde, var det imidlertid fest. Men det gikk altså ikke så mange år før nedleggelsen kom.
Elsykkeltur.no er ei privat hjemmeside laget for å inspirere til elsykling. Sida er åpen for annonser, men har ingen bindinger til kommersielle aktører. Redaktøransvar: Guttorm Eskild Nilsen.
Tekst og bilder må ikke gjengis uten tillatelse.
Ansvarlig for sida: Guttorm Eskild Nilsen.
Adresse: Bergendalshøgda 30, 4912 Gjeving. Telefon: 911 34 762. E-post: guttorm@guttormnilsen.com Hjemmeside: www.guttormeskildnilsen.no
Alle turene som presenteres går på vei åpen for ferdsel. Der bildene er tatt på privat grunn, er det lagt vekt på at bildene i seg selv eller fotograferingen ikke krenker privat-livets fred.