Når du sykler fra Gjerstad til Øy får du trimmet deg
Dersom du mener at el-sykling bare er for latsabber, bør du sykle fra Gjerstad til Øy i Åmli. Du blir ganske svett, selv når du starter med nyladet batteri.
Det skal innrømmes at jeg kjørte et stykke forbi Gjerstad stasjon og parkerte i nærheten av Dansarhølen ovenfor Holmen gård. Etter en kilometers oppvarming, bærer det oppover. Når du kommer til Solemdammen kan du ta fem minutter, men vent med den første rasten til du kommer til Heilandsvann. Det er det benker og bord med torvtak.
Midt i valgkampen
16 km etter du startet fra Gjerstad, kommer du til tettstedet Felle som ligger i Nissedal kommune i Telemark. Da jeg svingte inn foran butikken, havnet jeg midt i kommunevalgkampen.
Jeg ble tatt svært godt hånd om av representantene for de politiske partiene i Nissedal.
Av Kristeleg Folkeparti fikk jeg fargeblyanter til barnebarna.
Høgre bød på drops som jeg brukte som energitilskudd etter å ha snudd ved statuene i vegkrysset på Øy. (Jeg går ut fra at høyrefolk i Nissedal ikke er som dropsa: Innholdet i den knallblå innpakningen hadde en nokså vassen farge.)
Selveste nissedalsordføreren, Halvor Homme, overrakte rød rose fra Arbeiderpartiet.
Treungen-guide Frank Lien
Jeg møtte for første gang Frank Lien, som skal guide meg og andre el-syklister på tur på den gamle traseen til Treungenbanen. Et trivelig bekjentskap.
En av Franks partifeller i Framstegspartiet (nissedølene holder seg til nynorsk) serverte nystekte vafler, mens Lien selv bidro med åndelig veiledning og innblikk i det lokale folkelivet.
Jeg tror det er i Nissedal, som i de fleste norske småkommuner: Alle politikerne vil det beste for innbyggerne sine. Innimellom kan ordskiftet være friskt, men etterpå er det kaffe og prat i all vennskapelighet. Og gode historier som får latteren til å runge.
Tømmerfløting
Fra Felle til Øy i Åmli er det 12 km. Jeg syklet til krysset hvor fylkesveien treffer riksvei 41 til Treungen og videre oppover i Telemark. Dette er krysset hvor du ser de tre statuene når du kjører eller sykler forbi.
På tilbaketuren stanset jeg ved Langhøl hvor det er solide steinmurer som sikkert ble brukt i forbindelse med tømmerfløting. Ta deg tid til en ordentlig kikk. (På kartskis-sen har jeg ikke fått med alle vannene og elva du sykler langs.)
Grensa mellom Åmli og Nissedal krysset du når du sykler over steinhvelvbrua over Nobbesund. Grensa mellom Nissedal og Gjerstad ligger omtrent midt mellom Felle og Heilandsvannet.
Det minket på strømmen
Den siste drøye mila før du er tilbake ved Dansarhølen er motbakkene blitt utforbakker. Det var jeg glad for. Midtveis på tilbaketuren minket det nemlig faretruende på strømmen i batteriet, og jeg sjaltet over på mer økonomisk strømforbuk, hvilket selvsagt medførte mer tråkking og svetting. Batteriet på sykkelen min er på 17 Ah (amperetimer), og jeg kom greit helt fram.
Mange sykler i mellomklassen har batteri på 10 Ah. Det blir i minste laget når du sykler tur/retur Gjerstad - Øy, og vil ha el-hjelp hele veien.
Men som nevnt innledningsvis er dette i stor grad en trimtur. Dersom du synes det blir stridt, kan det være lurt å ha backup i form av en bekjent med bil og sykkelstativ.
Når du finner feil eller noe som bør endres i teksten - send meg en e-post!
Utenfor Felle dagligvarer hadde de politiske partiene i Nissedal stands og forsøkte å kapre velgere. Her traff jeg Frank Lien som skal guide oss el-syklister på den gamle traseen til Treungenbanen. Frank forsøkte å få folk til å stemme på Framstegspartiet, men måtte medgi at de fleste nok hadde bestemt seg og kanskje ikke endret stemmegiving så mye fra valg til valg. Legg merke til den flotte veteranbilen. Den hadde skikkelig grom lyd.
Dette flotte relieffet lå foran trappa foran ei hytte. Trolig fra en gammel vedovn.
Brua går over elva like på nedsida av Ljådalsdammen. Skiltingen er upåklagelig.
Ei gammel båtbu på Åmli-sida av elva. Det ser ut til å være en stund siden den har vært i bruk. Bua står ganske høyt så den ikke skal fare avgårde når det er flom.
Pause på grensa mellom Gjerstad og Nissedal. Nissedølene har tre nisseluer i kommunevåpenet. En kommune får godkjent kommunevåpen ved kongelig resolusjon - intet mindre. Og det er en omstendelig saksgang som bl.a. skal sikre at våpenskjoldet har såkalt heraldisk innhold. (Heraldikk er læren om våpen-merker/skjold.) Nissedal har navnet sitt etter Nisservannet, og burde således hett Nisserdal kommune. Hvordan de tre nisseluene slapp gjennom det heraldiske nåløyet, er nok en gåte for mange.
Klikk på kartskissen for større versjon.
Navnene på kartskissen har jeg funnet på Gule sider-kartet og andre kart jeg har googlet meg fram til.
Jeg vil svært gjerne ha tilbakemeldinger om feil!
Distanse: ca. 55 km
Passer som: lørdagstur, tar noen timer
Parkering: ved Dansarhølen ovenfor Trydal
Veidekke: asfalt
Bakker: motbakke fra Gjerstad til Felle!
Severdigheter: fine kulturminner langs veien
Togtitting: hvis toget har slitt seg
Diverse: ta turen under valgkampen
Ta en liten avstikker mot Solemdammen og se på steinarbeider for regulering av vannet. De hadde anledning til å arbeide på en annen måte før i tida.
Det er store krefter i vann. Solide smijernskroker ble brukt for å holde sammen steinene i muren.
Skal du inn til Marksettjenna eller Kvernhusdalen, må du betale veiavgift. I alle fall hvis du kjører bil. Trøsten får være at avgiften ikke går til Staten, men til de som eier veien og holder den farbar. Sannsynligvis går lite av pengene til byråkrati og administrasjon.
Denne brua går over Nobbesund. Midt i sundet går grensa mellom Nissedal og Åmli kommuner. Vannet i elva kommer fra Tjørull og Stokkvatn, og renner videre langs veien til Øy og ut i Nidelva. Brua ser ut til å være en steinhvelvbru, men endene er forandret i betong.
Denne enden av brua befinner seg i Nissedal kommune. Det er ut til å være en kombinasjon av gammel og ny brubyggerkunst.
Jeg går ut fra at tømmer ble fløtet gjennom denne åpningen. Solid steinarbeid!
Et bru-kar i nærheten av Felle.
Det er flere enn syklister som ferdes på motorisert tohjuling. Jeg møter mange motorsykler. Hilseplikten gjelder ikke overfor oss el-syklister, men motorsyklistene jeg møter er hensynsfulle.
Elsykkeltur.no er ei privat hjemmeside laget for å inspirere til elsykling. Sida er åpen for annonser, men har ingen bindinger til kommersielle aktører. Redaktøransvar: Guttorm Eskild Nilsen.
Tekst og bilder må ikke gjengis uten tillatelse.
Ansvarlig for sida: Guttorm Eskild Nilsen.
Adresse: Bergendalshøgda 30, 4912 Gjeving. Telefon: 911 34 762. E-post: guttorm@guttormnilsen.com Hjemmeside: www.guttormeskildnilsen.no
Alle turene som presenteres går på vei åpen for ferdsel. Der bildene er tatt på privat grunn, er det lagt vekt på at bildene i seg selv eller fotograferingen ikke krenker privat-livets fred.