Slik kommer du lenger på én opplading:
HUSK:
Vær sikker på å ha fulladet batteri. Mitt råd er at du setter batteriet til lading når du er tilbake fra tur.
Kontroller at du har riktig lufttrykk i dekkene. For lavt lufttrykk gir større rullemotstand enn riktig trykk.
Sørg for lavest mulig vekt. Sykkelveske(r) anbefales, men ikke ta med mer bagasje enn du trenger.
Hold jevn fart. Når du har sakket ned og skal opp i fart igjen, bruker du ekstra strøm.
Oppbevar batteriet inne slik at det har romtemperatur når du starter turen i kjølig vær.
Motvind er vanskelig å unngå, men husk at oppreist sittestilling i omfangsrike klær øker strømforbruket.
Bruk lave gir
Når du girer ned må du tråkke fortere, men du bruker mindre kraft (og sparer knærne).
På en sykkel med krankmotor nyter også motoren godt av at du girer ned: Du bruker mindre strøm og slitasjen på motoren blir mindre.
Reduser el-hjelpen
Du kan velge hvor mye hjelp du vil ha av elektromotoren. Still ned hjelpenivået når du ikke trenger full drahjelp. Velger du laveste nivå, bruker du lite strøm, men må tråkke ganske mye selv. Still ned på slettene, og velg mer hjelp i bakkene.
Sykle over 25 km/t
Når du sykler raskere enn 25 km/t kuttes strømmen (momentant på noen sykler, gradvis på andre). Når farten din er over kutthastigheten, sparer du strøm som kan brukes i motbakkene.
Følg med på batteriet
På avanserte (og dermed dyre) elsykler, kan du lese av i prosent hvor mye strøm du har igjen på batteriet. Det er lurt å følge med, slik at du har nok strøm til hjemturen.
Husk at ved å redusere hjelpenivået, sparer du strøm.
Smøring
På sykler med motoren ved pedalene (krankmotor), skal kjedet overføre energien både fra deg og motoren. Kjøp sprayflaske med smøring som renser og smører. Bruk ei fille og smøre ofte, gjerne en gang i uka, spesielt på sykler med «utenpå-gir».
Du kommer lengst med krankmotor
Elsykler kan deles i to hovedtyper: 1) Sykler med motoren ved pedalene (krankmotor). 2) Sykler med motoren i for- eller bakhjulet.
Krankmotor:
Sykler med krankmotor finner du i den øvre delen av prisskalaen.
Strømmen til motoren styres av en moment-sensor. Det betyr at syklen "kjenner" hvor hardt du tråkker.
I en bratt bakke tråkker du hardt og får mye hjelp fra elektromotoren.
På slettene legger du nesten ikke kraft i tråkkene, og bruker lite strøm.
Hjulmotor:
Sykler med motoren i for- eller bakhjulet, finner du i den lavere del av prisskalaen.
Strømmen til motoren styres av en rotasjons-sensor. Det betyr at motoren får maks strøm, selv om du bare tråkker i "løse lufta".
Med rotasjons-sensor får du strøm enten du trenger den eller ikke. Det er fort gjort å bruke opp strømmen, slik at batteriet er tomt i motbakkene på siste delen av turen.
Hvor langt på én opplading?
Det er umulig å svare på spørsmålet, fordi så mange faktorer spiller inn. (Se huskelista ovenfor.)
Batteri-kapasiteten måles i wattimer (Wh).
På min elsykkel med krankmotor og et batteri på ca. 500 Wh (ganske vanlig størrelse), kan jeg i sommertemperatur på vanlig landevei sykle om lag 60 km på en opplading.
På min første elsykkel, en sykkel med hjulmotor og batteri på 360 Wh, kan jeg sykle om lag 35 km.
Elsykkel med krankmotor.
Elsykkel med motoren i forhjulet.
Ta med deg laderen i sykkelveska. Lad batteriet mens du er på besøk og drikker kaffe. 1 times lading gir en god del strøm.
Elsykkeltur.no er ei privat hjemmeside laget for å inspirere til elsykling. Sida er åpen for annonser, men har ingen bindinger til kommersielle aktører. Redaktøransvar: Guttorm Eskild Nilsen.
Tekst og bilder må ikke gjengis uten tillatelse.
Ansvarlig for sida: Guttorm Eskild Nilsen.
Adresse: Bergendalshøgda 30, 4912 Gjeving. Telefon: 911 34 762. E-post: guttorm@guttormnilsen.com Hjemmeside: www.guttormeskildnilsen.no
Alle turene som presenteres går på vei åpen for ferdsel. Der bildene er tatt på privat grunn, er det lagt vekt på at bildene i seg selv eller fotograferingen ikke krenker privat-livets fred.