Nelaug - Haugsjå

Nelaug - Flaten - Haugsjå

Første del av sykkelturen fra Nelaug til  Arendal

Sørlandsbanen ble ferdig fra Neslandsvatn til Nelaug i 1935. Da var også strekningen Nelaug - Arendal oppgradert til normalspor, slik at reisende kunne kjøre tog direkte fra hovedstaden til Arendal.

Fra Nelaug til Treungen var det smalspor fram til 1946. Sørlandsbanen ble ferdig fram til Kristiansand i 1938. Den tyske okkupasjonsmakten førte banen fram til Stavanger i 1944.


Fin ettermiddagstur

Det er skiltet sykkelrute fra Nelaug til Arendal. Nelaug - Haugsjå er en fin ettermiddagstur, omtrent 20 km tur/retur.

Det er svingete og bakkete grusvei det meste av strekningen, så du må ta det med ro. Underveis finner du mange fine steder du kan raste. Om sommeren kan du ta en dukkert også, men ikke bad aleine!


Ta av til Vimme

Sett bilen ved jernbanestasjonen på Nelaug, der er det rikelig med parkeringsplasser.(Det høres kanskje litt rart ut, men det kom ikke bilvei til Nelaug før på slutten av 1940-tallet.)

Trenger du niste, kan du stikke innom Joker-butikken, som eies og drives av bygdefolket, før du sykler tilbake i retning riksveien og tar av til høyre mot Vimme etter snaue 2 km. Denne veien følger du til Flaten og videre forbi Flatenfoss kraftstasjon.


Fordums glans

For å komme ned til Haugsjå stoppested, må du ta til høyre fra veien som går til Bøylefoss. Søk etter "Haugsjå, Froland" på Gule sider-kartet. Haugsjå står avmerket med "NSB" stasjonssymbol, selv om stoppestedet ble ubetjent allerede i 1928 og det er mange år siden det var av- og påstigning der. Dessverre står Haugsjå og forfaller. Navneskiltet henger fremdeles på veggen, men du ser ikke lenger bokstavene med "Haugsjå".

Lokaltoget fra Arendal passerer Flatenfoss kraftverk på vei til Nelaug med passasjerer som skal videre til Stavanger og Oslo med Sørlandsekspressen.

Her kjørte toget som inntil 1967 gikk fra Nelaug til Åmli og Treungen. Nå ligger skinnene fram til vanntårnet på Simonstad, og blir fra tid til annen trafikkert av veterantoget til Arendalsbanens Venner.

Her kjører toget så sjelden at det er spindelsvev på skinnene. Slike bilder skal man selvsagt aldri ta på trafikkerte spor.

Sørlandsbanen til Stavanger går på jernbrua i bakgrunnen. Konstruksjonen av bjelkene på kryss og tvers heter fagverk. Fiskerne hadde bare fått noen småørret denne gangen.

Toget til Arendal på brua ved innløpet til Kilandskilen. Her kan du spise nista og ta en dukkert. Løpet under brua er svært smalt, men trolig av hensyn til tømmerfløtingen ble det ikke laget kompakt fylling helt over.

Denne prammen ved Kilandsfjorden burde selvsagt vært av tre, gammel og morken.

Svingskiva i nordre enden av Nelaug stasjon sørget for at lokomotivene kom på rett kurs.

Jeg regner med at denne flåten ble brukt av tømmerfløterne. Det ble fløtet tømmer på Nidelva fra 1500-tallet. Tømmer ble fløtet helt fra Telemark. Siste fløting fra Vrådal til Arendal, fant sted i 1970. Denne virksomheten foregikk i regi av Nidarå Fellesfløtning. Når du reiser med toget mellom Arendal og Nelaug, kan du se gamle tømmerrenner langs jernbanelinja.

Hvis du ser godt etter når du er på toppen av bakken mellom Flatenfoss og Kilandskilen, oppdager du dette byggverket av stein midt ute i elva. Et gammelt brukar?

Flott utsikt over Flatenfoss fra heia ved det store bolighuset til Arendals Fossekompani. Huset ligger like ved sykkelveien. Det ser ikke ut til å bo noen der, så du kan gå over trammen og ut til denne utsiktsplassen. Det første kraftverket som utnyttet vannet i Flatenfoss ble satt i drift i 1927, og er nå nedlagt. Kraftverk nummer to kom i drift i 1981. Et påbygg til kraftverket ble satt i drift i 2009.

Navnet ser for øvrig ut til å passe ganske godt. Det er temmelig flatt her, og langt fra noe Niagara.

Det er ingen mangel på idylliske vann når du sykler langs fredlige grusveier i indre del av Aust-Agder.

Du finner mange rasteplasser langs veien. Denne har både tak,benker og bålplass.

Velsignet godt at noen har plassert et hushjørne her!

Greit at noen har stukket en kvist ned i dette hullet på veien mellom Selåsvatn og Flaten. Kvist eller ikke - kommer du med i litt fart med sola midt i mot eller i mørket, ender det fort med beinbrudd og forhjul som et 8-tall.

Forfallet på Haugsjå stoppested har de siste åra fått herje fritt. Dessverre.

Man kan bare så vidt ane at det står Haugsjå på dette skiltet.

Haugsjå stoppested (122,6 meter over havet) ble opprettet i 1910 ved Sørenskil. Stortinget fattet vedtak spesielt om dette, fordi stoppestedet ikke var med i de opprinnelige planene. Haugsjå var betjent fram til 1928. I 1965 ble det satt opp ei stor tømmerkran som nå er revet. I bakgrunnen mellom trærne skimtes Kastefoss demning.

Flaten stoppested ligger 3 kilometer ovenfor Haugsjå.

Jeg har laget et en egen side om Flaten stoppested og Flatenområdet.

Bra
Sånn passe
Dårlig
 
 

Ønsker du å få invitasjoner og elsykkel-informasjon  rett i e-postboksen din?


Skriv deg på postlista!