Flosta rundt
Flosta var i sin tid egen kommune, og består av Flosterøya, Tverdalsøya og et område på fastlandet.
Flosta er et flott sykkeldistrikt. I tillegg til hovedveiene, er det mange spennende småveier som fører deg til utallige sørlandsidyller.
Den turen som beskrives her, er ikke hele Flosta rundt. Du har mye til gode til en annen dag.
Kjør riksvei 410 fra Tvedestrand eller Arendal, og sving av mot Kilsund når du kommer til Vatnebu. Du kommer straks til et idrettsanlegg på venstre hånd. Her er det parkeringsplass.
Sykle tilbake til riksveien og ta til venstre. Du følger riksveien til Løvøykrysset, hvor du svinger til venstre.
Før du kommer så langt, kan du sykle nedenom Blekestrand (700 meter). Når du kommer til Kjenes, tar du grusveien ned til venstre og sykler til Vrangsund (1,1 km).
Sving for all del utenom Narestø. Her kan du spise nistematen på den offentlige brygga. Videre på ruta kommer du til Flosta kirke, og stedet som kalles "1906" (nittenseks). På grusveien til høyre kan du ta en avstikker til Nordstrand. Du kan komme helt til Skinnfelltangen, men dit må du i tilfelle bruke beina.
Nå du kommer til Brårvik kan du svinge av til venstre på gamleveien, krysse hovedveien igjen og komme videre til Kalvesund kystfort, bygget av tyskerne under Den 2. verdenskrig. Dette friområdet kalte vi Festningen eller Anlegget da jeg var gutt.
Sving gjerne nedenom Bråvikkilen før du sykler videre til Kilsund. Der tar du til venstre etter butikken og fortsetter over Fantoddbrua tilbake til Vatnebu.
Hele turen, med avstikkere, er på om lag 25 km. Med el-sykkel merker du ikke bakkene.
For en del år siden gikk hovedveien mellom låven og våningshuset på Kverndal ved Bjellandsvannet.
I farta er det mange som ikke legger merke til de malte vinduene.
Blekestrand. I huset midt på bildet bodde Eidsvolls-mannen Even Thorsen siste delen av sitt liv. Etter-kommerne hans eier huset i dag.
Denne garasjen så slik ut da jeg kjørte forbi her med skolebussen for 47 år siden også, kanskje bortsett fra at veggen er blitt litt skralere.
Velpleide plener på begge sider av riksveien. Det blå og hvite skiltet til venstre på bildet markerer grensa mellom Flosta og Holt.
Karl Mangor Larsen ruller seg en velfortjent røyk etter å ha gjort i stand båten for de tyske fisketuristene som er i ferd med å kaste loss.
Flosta kirke med minnesmerket over sjøfolk som omkom under krigsforlis. Hver 17. mai legger speiderne blomster på hver enkelt navnestein.
Knut Olav Olsen var fra Holmesund. Han var maskinist og omkom da tankbåten "John P. Pedersen" ble torpedert av en tysk undervannsbåt 20. mai 1941 syd for Grønland. Mange familier i Flosta mistet nære slektninger i dette forliset.
I Flosta er tallet 1906 (i dagligtale "Nittenseks") en helt eksakt stedsagivelse. Ennå finner du gamleveien og årstallet i fjellveggen litt øst for Flosta kirke.
Havna i Narestø sett fra veien ut mot Skinnfell-tangen. For å komme til dette utsiktspunktet, tar du til høyre ved Nittenseks.
Ved Kalvesund bygde tyskerne et kystfort under Den annen verdenskrig. Her er en av de gamle kanonstillingene. Så vidt jeg vet ble kanonene aldri avfyrt "på ordentlig".
Som guttunger var vi ofte på Anlegget. Det kunne være ganske nifst i de mørke gangene.
Under krigen var det neppe noen trær som hindret utsikten, og soldatene kunne se langt ut over Skagerrak.
Med el-sykkel kommer du helt til topps og kan nyte en praktfull utsikt.
Utsikt mot Sundet (på dialekt: Sonnet) fra Strømsundbrua. Selv om grunnene er merket med staker, går mange småbåter på hver sommer.
Før du kommer til Fantoddbrua fra fastlandet, finner du veien ned til Fantodden.
I tidligere tider gikk all biltrafikk til Tverdalsøya på denne veien og ned til ferjeleiet. Busser og lastebiler var atskillig mindre enn i dag.
Fantoddbrua fra fastlandet og over til Tverdalsøya ble åpnet sist på 1940-tallet. Tidligere foregikk overfarten med ei kabelferje som ble sveivet fram og tilbake. I bakgrunnen midt på bildet (delvis skjult av det lille furutreet) skimtes bygningene til Scan Matic. Den første næringsvirksomheten der var Flosta Forkalk, etablert av Gunnar Peder Gundersen. Han foredlet skjellsand som blant annet ble solgt som tabletter med sjokoladeovertrekk.
Elsykkeltur.no er ei privat hjemmeside laget for å inspirere til elsykling. Sida er åpen for annonser, men har ingen bindinger til kommersielle aktører. Redaktøransvar: Guttorm Eskild Nilsen.
Tekst og bilder må ikke gjengis uten tillatelse.
Ansvarlig for sida: Guttorm Eskild Nilsen.
Adresse: Bergendalshøgda 30, 4912 Gjeving. Telefon: 911 34 762. E-post: guttorm@guttormnilsen.com Hjemmeside: www.guttormeskildnilsen.no
Alle turene som presenteres går på vei åpen for ferdsel. Der bildene er tatt på privat grunn, er det lagt vekt på at bildene i seg selv eller fotograferingen ikke krenker privat-livets fred.