Flosta

Flosta rundt

Flosta var i sin tid egen kommune, og består av Flosterøya, Tverdalsøya og et område på fastlandet.


Flosta er et flott sykkeldistrikt. I tillegg til hovedveiene, er det mange spennende småveier som fører deg til utallige sørlandsidyller.

Den turen som beskrives her, er ikke hele Flosta rundt. Du har mye til gode til en annen dag.


Kjør riksvei 410 fra Tvedestrand eller Arendal, og sving av mot Kilsund når du kommer til Vatnebu. Du kommer straks til et idrettsanlegg på venstre hånd. Her er det parkeringsplass.


Sykle tilbake til riksveien og ta til venstre. Du følger riksveien til Løvøykrysset, hvor du svinger til venstre.

Før du kommer så langt, kan du sykle nedenom Blekestrand (700 meter). Når du kommer til Kjenes, tar du grusveien ned til venstre og sykler til Vrangsund (1,1 km).


Sving for all del utenom Narestø. Her kan du spise nistematen på den offentlige brygga. Videre på ruta kommer du til Flosta kirke, og stedet som kalles "1906" (nittenseks). På grusveien til høyre kan du ta en avstikker til Nordstrand. Du kan komme helt til Skinnfelltangen, men dit må du i tilfelle bruke beina.


Nå du kommer til Brårvik kan du svinge av til venstre på gamleveien, krysse hovedveien igjen og komme videre til Kalvesund kystfort, bygget av tyskerne under Den 2. verdenskrig. Dette friområdet kalte vi Festningen eller Anlegget da jeg var gutt.

Sving gjerne nedenom Bråvikkilen før du sykler videre til Kilsund. Der tar du til venstre etter butikken og fortsetter over Fantoddbrua tilbake til Vatnebu.


Hele turen, med avstikkere, er på om lag 25 km. Med el-sykkel merker du ikke bakkene.

For en del år siden gikk hovedveien mellom låven og våningshuset på Kverndal ved Bjellandsvannet.

I farta er det mange som ikke legger merke til de malte vinduene.

Blekestrand. I huset midt på bildet bodde Eidsvolls-mannen Even Thorsen siste delen av sitt liv. Etter-kommerne hans eier huset i dag.

Klikk på kartskissen for å se større versjon.

Denne garasjen så slik ut da jeg kjørte forbi her med skolebussen for 47 år siden også, kanskje bortsett fra at veggen er blitt litt skralere.

Smart bruk av fender når takskjegget strekker seg ut over veien.

Velpleide plener på begge sider av riksveien. Det blå og hvite skiltet til venstre på bildet markerer grensa mellom Flosta og Holt.

På Sjøverstø har folk i mange tiår kunnet overnatte og spise frokost.

Båtplasser innerst i Joranstadkilen.

En lyktestolpe fra London er ikke det første man venter å finne ved en av veiene i Flosta.

Idyllisk. sted med grønne plener og utsikt mot Arnevikbrua.

Ved veien fra Kjenes til Vrang-sund står dette store ankeret.

På landsida like ved Arnevikbrua, finner du snedkeren.

Arnevik kretslokale sentralt ved veien.

Utsikten mot øst fra toppen av Arnevikbrua. Nede ved vannet omtrent midt på bildet lå den gamle butikken.

Karl Mangor Larsen ruller seg en velfortjent røyk etter å ha gjort i stand båten for de tyske fisketuristene som er i ferd med å kaste loss.

Dikteren Gunnar Reiss Andersen bodde i Narestø fra1959 til sin død i 1964.

Flosta kirke med minnesmerket over sjøfolk som omkom under krigsforlis. Hver 17. mai legger speiderne blomster på hver enkelt navnestein.

Tidligere gikk hovedveien gjennom en del av bebyggelsen i Narestø. Den gule bygningen er forsamlingslokalet.

Knut Olav Olsen var fra Holmesund. Han var maskinist og omkom da tankbåten "John P. Pedersen" ble torpedert av en tysk undervannsbåt 20. mai 1941 syd for Grønland. Mange familier i Flosta mistet nære slektninger i dette forliset.

Den gamle veien mellom Narestø og Brårvik slynget seg like forbi kirkegården.

I Flosta er tallet 1906 (i dagligtale "Nittenseks") en helt eksakt stedsagivelse. Ennå finner du gamleveien og årstallet i fjellveggen litt øst for Flosta kirke.

Flosta kirke ligger høyt og fritt. Sjøfarende kan se tårnet langt til havs. Bakken opp til kirken er tilsvarende bratt og er ikke gild på vinterføre.

Havna i Narestø sett fra veien ut mot  Skinnfell-tangen. For å komme til dette utsiktspunktet, tar du til høyre ved Nittenseks.

Langemyrsletta var det nærmeste man kom en autostrada i Flosta. En gang Ford 12 M-en til min far hadde rusk i forgasseren, ga eieren av verkstedet i Kilsund instruks om å sette bilen i første gir ved Langemyr, tråkke klampen i bånn - og holde den der! På jordene dyrket Alma Aagedal grønnsaker.

Ved Kalvesund bygde tyskerne et kystfort under Den annen verdenskrig. Her er en av de gamle kanonstillingene. Så vidt jeg vet ble kanonene aldri avfyrt "på ordentlig".

Som guttunger var vi ofte på Anlegget. Det kunne være ganske nifst i de mørke gangene.

Under krigen var det neppe noen trær som hindret utsikten, og soldatene kunne se langt ut over Skagerrak.

Fra kommandobunkeren speidet tyske soldater vaktsomt etter den engelske invasjonen som aldri kom.

Med el-sykkel kommer du helt til topps og kan nyte en praktfull utsikt.

Utsikt mot Sundet (på dialekt: Sonnet) fra Strømsundbrua. Selv om grunnene er merket med staker, går mange småbåter på hver sommer.

Et hyggelig "Parkering forbudt"-skilt. Fyret Møkkalasset er både på maleriet og kan skimtes helt ute i horisonten øverst til venstre.

Før du kommer til Fantoddbrua fra fastlandet,  finner du veien ned til Fantodden.

I tidligere tider gikk all biltrafikk til Tverdalsøya på denne veien og ned til ferjeleiet. Busser og lastebiler var atskillig mindre enn i dag.

Fantoddbrua fra fastlandet og over til Tverdalsøya ble åpnet sist på 1940-tallet. Tidligere  foregikk overfarten med ei kabelferje som ble sveivet fram og tilbake. I bakgrunnen midt på bildet (delvis skjult av det lille furutreet) skimtes bygningene til Scan Matic. Den første næringsvirksomheten der var Flosta Forkalk, etablert av Gunnar Peder Gundersen. Han foredlet skjellsand som blant annet ble solgt som tabletter med sjokoladeovertrekk.

Bra
Sånn passe
Dårlig
 
 

Ønsker du å få invitasjoner og elsykkel-informasjon  rett i e-postboksen din?


Skriv deg på postlista!