Bøylefoss - Rise stasjon
en tur for deg som liker skau og jernbane
Jeg tok sykkelen bakpå bilen og kjørte inn ved Næs Jernverksmuseum og videre til Bøylefoss. Her parkerte jeg på Ospetangen, i bunnen av Langkleiva på veien mot Froland. Kleiva er for øvrig ikke særlig lang.
Tre kommuner
Dersom du er den typen som gjerne vil fortelle etterkommerne om lange utferder, kan du parkere ved Kroktjernmyra mellom Våland og Bøylefoss. Da kan du si du syklet både i Tvedestand, Froland og Arendal kommuner.
Sag og jernbane
Den første severdigheten du kommer til, er ei gammel sag. Den ligger et sted som heter Saga, ved en stor bekk, men var åpenbart ikke vanndrevet.
Første nærkontakt med NSB og Arendalsbanen, får du etter å ha tatt av til høyre og syklet over jernbrua til Lille Valle, og videre til Bøylestad stasjon. Jeg antar den fremdeles er i bruk, men trafikkgrunnlaget er trolig begrenset. Jernkonstruksjonen som holder kjørebanen på veibrua, heter for øvrig fagverk - altså er det ei fagverksbru.
Langs Arendalsbanen
Tilbake på hovedveien må du belage deg på mye skau og vann de neste sju kilometerne. Deretter sykler du påfølgende sju kilometer gjennom mer siviliserte strøk, med mulighet til nærkontakt med frolendinger, til du kommer til Rise stasjon.
Rise stasjon er hovedkvarter for Arendalsbanens Venner. Det er absolutt verdt å rusle rundt og kikke på stasjonsområdet. Jeg var heldig og fikk også omvisning innendørs av Dag Aanonsen.
Fin ettermiddagstur
Sykkelturen Bøylestad - Rise stasjon er ca. 35 kilometer tur/retur. Da har du tatt et par avstikkere også. Det burde gå greit med 10 Ah batteri på sykkelen. Fin tur en lørdag eller søndag ettermiddag.
Husk refleksvest
På denne turen skal du absolutt huske gul refleksvest, og gjerne bruke kjørelys. Mesteparten av turen foregår på hovedveien.
Da jeg syklet en lørdag i mai, var ikke biltrafikken plagsomt stor og alle bilførerne var hensynsfulle. Men noen bilister haster, selv om de både har vikeplikt og skal ferdes aktsomt. Det hjelper lite å ha retten på din side når du ligger og spreller i grøfta med sykkelen over deg.
På Saga finner du saga. Den ligger like ved en stor bekk, men var neppe vanndrevet.
Dammen ved Saga. Kanskje den en gang i gammeltid ga kraft til vanndrevet sagblad.
El-sykkelen min har motor på en tredels HK. I bakgrunnen går en hel hestekraft.
Blomster som ikke er befengt med bly og eksos.
Mens jeg ruslet rundt på stasjonsområdet, hørte jeg tutingen fra toget, som like etter suste forbi på vei fra Nelaug til Arendal.
Plattform nr. 1 og eneste på Bøylefoss stasjon er av godt gammel treverk. Sikkert impregnert den gang kreosot var ansett for ufarlig for mennesker og natur.
Som på nesten alle de gamle stasjonene på Arendalsbanen, hadde også Bøylefoss ekspedi-sjonsluke og venterom for de reisende.
Når du ferdes på el-sykkel og kan ta det med ro, legger du merke til alle de gamle delene av veien. Dette er kulturminner som er vel verdt å stanse og studere nærmere.
Når du kommer til trafikkmaskinen ved Blakstad bru, triller du sykkelen og er midlertidig fotgjenger. Stedet heter for øvrig Åleborg.
Det er alltid gøy å se toget når man er ute og sykler.
Lokaltoget som har korrespondert med Sørlandsekspressen fra Oslo, stanser på Rise stasjon for å ta med to predikanter som skulle videre til Arendal. Meg prøvde de ikke å frelse, og jeg har det godt som jeg har det.
Jeg er fascinert av menneskeskapte ting i naturen, enten det er jernbane eller høyspentmaster. Noen synes høyspentlinjer er stygge naturinngrep. Vi skal huske på at de var med å skape den velstanden vi nyter i dag.
Elsykkeltur.no er ei privat hjemmeside laget for å inspirere til elsykling. Sida er åpen for annonser, men har ingen bindinger til kommersielle aktører. Redaktøransvar: Guttorm Eskild Nilsen.
Tekst og bilder må ikke gjengis uten tillatelse.
Ansvarlig for sida: Guttorm Eskild Nilsen.
Adresse: Bergendalshøgda 30, 4912 Gjeving. Telefon: 911 34 762. E-post: guttorm@guttormnilsen.com Hjemmeside: www.guttormeskildnilsen.no
Alle turene som presenteres går på vei åpen for ferdsel. Der bildene er tatt på privat grunn, er det lagt vekt på at bildene i seg selv eller fotograferingen ikke krenker privat-livets fred.