Rundt omkring

Du kommer mange steder med elsykkel

- her er noen av dem

Siden jeg ble el-syklist (les: el-sykkelfrelst) våren 2014, er jeg blitt en flittig bruker av kart på Internett.

Jeg zoomer inn og ut, og leter etter spennende småveier jeg kan utforske.

Og når jeg kommer hjem, studerer jeg hvor jeg har syklet, hva jeg gikk glipp av og kan kikke på neste gang.

Her ser du noen av stedene jeg har vært.

Arendalsbanen har mange nedlagte stasjoner og stoppesteder hvor det i tidligere tider var liv og virksomhet. Dette er Bøylefossbru stasjon som ble opprettet 1. august 1911. Den ble nedlagt 86 år seinere,8. juni 1997.

Togene mellom Arendal og Nelaug kjører fremdeles over Bøylefossbru i Froland. Den regnes som en Norges fineste steinhvelvbruer og stod ferdig i 1909, etter en byggeperiode på halvannet år. Den har et spenn på 40 meter, og fra elva og opp til skinnegangen er det 19 meter. Dette er den største brua på Arendal-Treungenbanen. Banen fra Arendal til Åmli ble åpnet i 1910. I 1913 kunne folk ta toget helt til Tveitsund i Treungen, som ligger i Nissedal i  Telemark. Jernbanen  mellom Nelaug og Treungen ble nedlagt i 1967.

Utenfor Østeråtunnelen kan du fremdeles sykle på den gamle veien. Her kjørte både rutebiler, lastebiler og de stadig mer tallrike privatbilene.

På slutten av 1800-tallet var det for øvrig planer om å bygge jernbane også til Tvedestrand og Risør. Tvedestand skulle knyttes til Flaten stasjon på Arendal-Treungen-banen. Stortingsmennene ville i 1880-åra bygge  side-baner og la de virkelig store prosjektene kommer seinere. Mange av sidebaneplaner ble skrinlagt. Deriblant Flaten - Tvedestrand. De eneste dampfløytene tvedestrandsfolk fikk høre befant seg på kyståtene i havna.

For å komme til Svarthol må du ta av riksvei 416 ved Øygarden, litt etter du har passert Vegårshei Bygdetun når du kommer fra Myra. Fra riksveien til Svarthol er det 6 km. De siste kilometerne er det bomvei. Etter at du har syklet over ferista ved Slettås, kan et hende du må dele terrenget med noen okser...

Restene av ei steinbru i nærheten av Espelandsmyr på Vegårshei..

Deler av den gamle Treungenbanen kan du sykle og kjøre bil der toget i sin tid fraktet passasjerer, malm og tømmer.

Lokomotiver og vogner kunne ikke være for store.

Ekspresstoget til Oslo passerer Svarthol på Vegårshei. Sørlandsbanen ble bygget litt etter litt. Strekningen Oslo - Kongsberg ble åpnet i 1872, samme år som Arne Garborg ut første nummer av Tvedestrandsposten. I 1938 kunne toget kjøre til Kristiansand.

Her befinner jeg meg i skauen innenfor Nordre Dalshov. Jeg syklet inn bomvegen fra Eskjedalsbekken som ikke ligger så lagt etter hoppbakken på Moland når du sykler mot Espelandsmyr.

En stille skogsbilvei i nærheten av Hillestad i Tovdal. Jeg tok sykkelen på bilen og tok turen til Hillestad-galleriet.