Treungen juni 2022

Sykkelveien mellom Åmli og Treungen anbefales varmt!

Sykkelveien fra Åmli til Treungen er ca. 33 km en vei, altså ca. 66 km tur/retur. Vil du ha en kortere tur, kan du parkere ved Bjorevja og sykle øvre halvdelen, ca. 15 km.

Mesteparten av denne delen av sykkelveien ligger på den gamle traseen til Treungenbanen, som åpna i 1913 og ble nedlagt i 1967. Jernbaneingeniørene målte stigningen i promille, så  veien er flat som ei pannekake.


Mellom Høgefoss og Tjønnefoss må du sykle på bilveien. Vær veldig aktpågivende. Det er mye biltrafikk og ikke alle bilister viser så mye hensyn som de bør og skal.

Det er veldig mange fine steder å spise matmakka og drikke kaffe. Her har vi tatt en stopp ved Tjønnefossdammen.

En av elsyklistene hadde rigga seg til med flott kartbord på styret. På gamle Treungenbanen er det imidlertid ingen fare for å sykle seg vill.

Ved Bjorevja ligger friområdet Sjodiplane. Et merkelig navn, som trolig har med "dape" å gjøre. Dape er på Sørlandet betegnelsen på en liten vanndam.

Etter at du har passert det lille tettstedet Bjorevja ("Beverevja") kommer du til disse dragepålene. Her svinger du av til venstre ned mot friområdet. Vær obs på at vegkanten er overgrodd, slik at du nesten ikke får øye på pålene før du er like ved.

Ved friområdet er det stor parkeringsplass.

På sykkelveien mellom Åmli og Treungen er det gammel asfalt på den gamle bilveien (den nye bilveien ligger på jernbanetraseen) og greit grusdekke på den gamle jernbanelinja. Enkelte steder er det løs grus, men stort sett veldig greit å sykle. Dette er veien i nærheten av vanntårnet på Gaukås.

Over Høgefoss sykler du over ei kjempefin, gammel steinhvelvbru. Ta en stopp og nyt utsikten. Denne delen av sykkelveien er åpen for biler som har noe der å gjøre, men for det meste møter du kun syklister. Legg merke til det fine rekkverket.

Endestasjonen for sykkelturen til Treungen, er halvøya som stikker ut i innsjøen Nisser. (Det heter ikke "Nisservann", bare Nisser.)Her er det benker og fint å ta hovedrasten. Jernbanen gikk i sin tid til bredden av Nisser. Hit kom det lektere med jernmalm fra Søftestad gruver, nedlagt i 1965. Malmen ble lastet over på jernbanevogner og eksportert fra Arendal havn.