Elsykkel Århus

Den gamle by er et friluftsmuseum som ligger midt i Århus sentrum. Det viser kjøpstadens utvikling og består bl.a. av 75 hus fra 1500-tallet til 1800-tallet, pluss noen bygninger fra 1900-tallet. Bendik og jeg rusla rundt i et par timer. Dette er et levende museum hvor du treffer mennesker i mange av husene. I et av vertshusene hadde vi en pause og spiste sprøstekt sild. Den hadde ligget i kjøledisken, men smakte godt likevel.

Med elsykkelen finner du interessante steder

Hos Aros Cykler betalte jeg DKR 500,- for å leie elsykkel ei uke. Forretningen holder til omtrent 6 km utenfor Århus sentrum og innehaver Rune Meilandt er en riktig hyggelig og service-minded kar.


Sykkelen jeg leide het Gazette, hadde lavt innsteg ("damesykkel"), en Borsch Active Line-motor og et batteri på 400 Wh (wattimer).

Active Line er den svakeste motoren til Borsch (den sterkeste heter Performance Line CX), men i Danmark hvor det ikke finnes en eneste bakke, greide både motoren og batterikapasiteten seg veldig godt. Danskene vil påstå at de har noen bakker, men en nordmann vil hevde at landet er flat som ei pannekake.

Gazetten er utstyrt med hydrauliske felgbremser. De virket helt greit på danske sykkelveier. På slapseføre i Vinter-Norge er skivebremser det beste, etter min erfaring.


DKR 3000,- i depositum

Da jeg henta sykkelen, betalte jeg DKR 3000,- depositum. Vi skrev under en leieavtale der det ble understreket at sykkelen alltid skulle låses når den ikke ble sykla på.

Dersom sykkelen skulle bli stjålet, ville tilbakelevering av nøkkel være bevis på at den hadde vært låst. (Det er ikke mulig å fjerne nøkkelen uten å låse.)

Det står i leieavtalen at batteriet også skal fjernes når du ikke bruker sykkelen, men det forventes ikke at du tar batteriet med deg inn på restauranten når du skal spise. Og om natta tar du det med opp på rommet for å lade det.

En helt grei leieavtale, synes jeg.


Lige ind til centrum!

Til Hirtshals tok jeg danskeferga, og toget videre via Aalborg til Århus. Fra banegården tok jeg like godt en taxi til Rune i Aros Cykler. Det var Jon-Håkon Hageli fra Gjeving, bosatt i Århus, som hadde tipsa meg om Aros Cykler.

Rune hadde klargjort sykkelen og stilt setet passelig høyt.

Jeg surret trillebagen fast på bagasjebæreren og fant fram telefonen hvor jeg hadde hadde lagt inn sykkelruta på Google maps. Rune sa at jeg bare kunne følge vejen lige ind til centrum, og ta telefonen fram igjen der.


20 - 40 km pr. dag

Mens Bendik var på forelesninger, gruppearbeid eller leste, utforsket jeg byen og området rundt. Jeg syklet 20 - 40 km hver dag. Selv om Århus er Danmarks nest største by, er den ikke kjempestor.

Hvis du sykler 5 - 10 km langs sjøen, er du ute av selve byen.

Århus er en sykkelby. Det er sykkelveier nær sagt over alt, mange med to kjørefelt og flere filer i lyskryssa.

Mange dansker bruker naturligvis kun muskelkraft, men det var veldig mange elsykler. Ved arbeidstidas slutt var sykkeltrafikken tett, og det var mange elsykler med "barnekasse" under presenning med vinduer. Det gikk radig hjem fra barnehagen!


Sykkelen hadde ikke speil!

Etter hundre meter på den leide sykkelen, følte jeg meg totalt handikappet - den hadde ikke speil! Hvis jeg skal leie sykkel flere ganger, skal jeg ha sykkel med speil. Om nødvendig tar jeg speil med hjemmefra.

Ingen danske syklister som jeg så, brukte speil. Men de har en forbilledlig sykkeltrafikk-kultur. Når de skulle stanse, strekte de ut venstre arm med underarmen rett opp. Og når de svingte, ga de ofte tegn med armen både til høyre og venstre.

I motsetning til hollenderne, er danskene flinke til å bruke hjelm, i alle fall nokså flinke. Noen brukte også gul vest, men vi var i mindretall.

Uansett: Når du sykler i Danmark, skal du være veldig oppmerksom.


Interessant by

Århus viste seg å være en både hyggelig å interessant by. Lørdag kveld oppdaget vi at det var gratis konsert i Århus domkirke. To kor fra domkirken og Vor Frues Kirke sang, ledsaget av to orgler! Det var en mektig opplevelse. Jeg har ikke kompetanse til å vurdere den musikalske kvaliteten, men jeg tror den var høy.

Århus domkirke er, konsert eller ikke, verdt et besøk. Den er en diger og imponerende kirke. Høyden under taket er mange ganger så stor som i Dypvåg kirke.


Museer

I tillegg til bymuseet Den gamle by, bør du ta en tur til Moesgaard Museum omtrent 10 km utenfor byen. Du kan sykle eller ta bussen fra Århus sentrum. Husk at du må ha noen tjuekrone-mynter til billett-automaten i bussen når du skal tilbake. Utrolig tungvint. I London kan du bare "pipe" bankkortet i en hvilken som helst buss.

I Moesgaard Museum kan du følge Danmarks historie gjennom noen utrolig flotte utstillinger, fra forhistorisk tid til Middelalderen.


Helt greit hotell

Etter råd fra mor til Jon-Håkon, hadde jeg bestilt rom på Cabinn Hotel midt i sentrum, like ved kanalen.

Et enkelt rom (seng, skrivebord og -stol, TV-skjerm på veggen, dusj og WC) kostet DKR 499,- pr. døgn. Jeg tok morgenmad i tillegg. Det ble DKR 598,-.

Fordi jeg måtte betale NOK 1,41 for ei dansk krone, ble prisen for rom og frokost NOK 843,-. Men det er også overkommelig for noen dager.

Cabinn-hotellene er beregnet for folk som trenger et greit sted å overnatte - og ikke mer enn det. Kan anbefales.

Elsykkelen stod trygd parkert i hotellets kjeller når jeg ikke brukte den.

Ved åen ligger et kombinert bil-, sykkel- og radioverksted. Eieren må ha vært en allsidig mann.

I mange av husene i Den gamle by var det livaktige dokker. Denne skredderen var så livaktig at han viste seg å være både ekte menneske og ekte skredder. En trivelig kar som enkelte dager satt og sydde i museets skredder-verksted. Til daglig er han ansatt ved teateret i Århus, som lå vegg i vegg med hotellet mitt.

Ved jernbanestasjonen hadde Århus kommune satt opp et servicetårn for syklister. Her kunne du både skru og fylle luft, om nødvendig.

De nesten smekk fulle sykkelstativene ved jern-banestasjonen forteller at sykkelen er viktig.

Jeg vet ikke om "fylla" betyr det samme på dansk, som på norsk.

Bendik Nilsen Bergendal studerer arkeologi og er ut-vekslingsstudent ved universitetet i Århus ett semester. Her står han på ei av bruene over kanalen som slynger seg gjennom byen. Langs kanalen ligger hyggelige spisesteder.

Museal sigarettreklame.

Etter bare noen få kilometer på sykkelen, befant du deg utenfor byen. Litt i kaldeste laget å bade da jeg var der.

Danmark er ikke så stort. Med toget rekker du fint fra tyskegrensa til Skagen på noen få timer.

Opptog av skolebarn i Den gamle by. Guttene tok av seg lua og bukket, mens jentene neide.

Denne motoriserte tohjulingen var i bruk mange år før det ble aktuelt med elsykkel.

Velstanden kunne være temmelig skjevt fordelt i gamle dagers Århus.

Århus er Danmarks nest største by, og den har eget teater med forestillinger alle dager unntatt mandag. Et flott bygg som ligger like ved Cabinn Hotell.

I Den gamle by besøkte vi leiligheten til en blind mann og så hvordan han hadde klart seg i hverdagen. Punktskrift stiftet jeg bekjentskap med da jeg var ansatt i Norges Blindeforbund tidlig på 1990-tallet, men jeg lærte meg aldri å lese det.

Det er en stund siden denne propellen gjorde nytte for seg. 

På havna i Århus er det både gamle og nye fartøyer.