Med elsykkelen finner du interessante steder
Hos Aros Cykler betalte jeg DKR 500,- for å leie elsykkel ei uke. Forretningen holder til omtrent 6 km utenfor Århus sentrum og innehaver Rune Meilandt er en riktig hyggelig og service-minded kar.
Sykkelen jeg leide het Gazette, hadde lavt innsteg ("damesykkel"), en Borsch Active Line-motor og et batteri på 400 Wh (wattimer).
Active Line er den svakeste motoren til Borsch (den sterkeste heter Performance Line CX), men i Danmark hvor det ikke finnes en eneste bakke, greide både motoren og batterikapasiteten seg veldig godt. Danskene vil påstå at de har noen bakker, men en nordmann vil hevde at landet er flat som ei pannekake.
Gazetten er utstyrt med hydrauliske felgbremser. De virket helt greit på danske sykkelveier. På slapseføre i Vinter-Norge er skivebremser det beste, etter min erfaring.
DKR 3000,- i depositum
Da jeg henta sykkelen, betalte jeg DKR 3000,- depositum. Vi skrev under en leieavtale der det ble understreket at sykkelen alltid skulle låses når den ikke ble sykla på.
Dersom sykkelen skulle bli stjålet, ville tilbakelevering av nøkkel være bevis på at den hadde vært låst. (Det er ikke mulig å fjerne nøkkelen uten å låse.)
Det står i leieavtalen at batteriet også skal fjernes når du ikke bruker sykkelen, men det forventes ikke at du tar batteriet med deg inn på restauranten når du skal spise. Og om natta tar du det med opp på rommet for å lade det.
En helt grei leieavtale, synes jeg.
Lige ind til centrum!
Til Hirtshals tok jeg danskeferga, og toget videre via Aalborg til Århus. Fra banegården tok jeg like godt en taxi til Rune i Aros Cykler. Det var Jon-Håkon Hageli fra Gjeving, bosatt i Århus, som hadde tipsa meg om Aros Cykler.
Rune hadde klargjort sykkelen og stilt setet passelig høyt.
Jeg surret trillebagen fast på bagasjebæreren og fant fram telefonen hvor jeg hadde hadde lagt inn sykkelruta på Google maps. Rune sa at jeg bare kunne følge vejen lige ind til centrum, og ta telefonen fram igjen der.
20 - 40 km pr. dag
Mens Bendik var på forelesninger, gruppearbeid eller leste, utforsket jeg byen og området rundt. Jeg syklet 20 - 40 km hver dag. Selv om Århus er Danmarks nest største by, er den ikke kjempestor.
Hvis du sykler 5 - 10 km langs sjøen, er du ute av selve byen.
Århus er en sykkelby. Det er sykkelveier nær sagt over alt, mange med to kjørefelt og flere filer i lyskryssa.
Mange dansker bruker naturligvis kun muskelkraft, men det var veldig mange elsykler. Ved arbeidstidas slutt var sykkeltrafikken tett, og det var mange elsykler med "barnekasse" under presenning med vinduer. Det gikk radig hjem fra barnehagen!
Sykkelen hadde ikke speil!
Etter hundre meter på den leide sykkelen, følte jeg meg totalt handikappet - den hadde ikke speil! Hvis jeg skal leie sykkel flere ganger, skal jeg ha sykkel med speil. Om nødvendig tar jeg speil med hjemmefra.
Ingen danske syklister som jeg så, brukte speil. Men de har en forbilledlig sykkeltrafikk-kultur. Når de skulle stanse, strekte de ut venstre arm med underarmen rett opp. Og når de svingte, ga de ofte tegn med armen både til høyre og venstre.
I motsetning til hollenderne, er danskene flinke til å bruke hjelm, i alle fall nokså flinke. Noen brukte også gul vest, men vi var i mindretall.
Uansett: Når du sykler i Danmark, skal du være veldig oppmerksom.
Interessant by
Århus viste seg å være en både hyggelig å interessant by. Lørdag kveld oppdaget vi at det var gratis konsert i Århus domkirke. To kor fra domkirken og Vor Frues Kirke sang, ledsaget av to orgler! Det var en mektig opplevelse. Jeg har ikke kompetanse til å vurdere den musikalske kvaliteten, men jeg tror den var høy.
Århus domkirke er, konsert eller ikke, verdt et besøk. Den er en diger og imponerende kirke. Høyden under taket er mange ganger så stor som i Dypvåg kirke.
Museer
I tillegg til bymuseet Den gamle by, bør du ta en tur til Moesgaard Museum omtrent 10 km utenfor byen. Du kan sykle eller ta bussen fra Århus sentrum. Husk at du må ha noen tjuekrone-mynter til billett-automaten i bussen når du skal tilbake. Utrolig tungvint. I London kan du bare "pipe" bankkortet i en hvilken som helst buss.
I Moesgaard Museum kan du følge Danmarks historie gjennom noen utrolig flotte utstillinger, fra forhistorisk tid til Middelalderen.
Helt greit hotell
Etter råd fra mor til Jon-Håkon, hadde jeg bestilt rom på Cabinn Hotel midt i sentrum, like ved kanalen.
Et enkelt rom (seng, skrivebord og -stol, TV-skjerm på veggen, dusj og WC) kostet DKR 499,- pr. døgn. Jeg tok morgenmad i tillegg. Det ble DKR 598,-.
Fordi jeg måtte betale NOK 1,41 for ei dansk krone, ble prisen for rom og frokost NOK 843,-. Men det er også overkommelig for noen dager.
Cabinn-hotellene er beregnet for folk som trenger et greit sted å overnatte - og ikke mer enn det. Kan anbefales.
Elsykkelen stod trygd parkert i hotellets kjeller når jeg ikke brukte den.
Elsykkeltur.no er ei privat hjemmeside laget for å inspirere til elsykling. Sida er åpen for annonser, men har ingen bindinger til kommersielle aktører. Redaktøransvar: Guttorm Eskild Nilsen.
Tekst og bilder må ikke gjengis uten tillatelse.
Ansvarlig for sida: Guttorm Eskild Nilsen.
Adresse: Bergendalshøgda 30, 4912 Gjeving. Telefon: 911 34 762. E-post: guttorm@guttormnilsen.com Hjemmeside: www.guttormeskildnilsen.no
Alle turene som presenteres går på vei åpen for ferdsel. Der bildene er tatt på privat grunn, er det lagt vekt på at bildene i seg selv eller fotograferingen ikke krenker privat-livets fred.