Elsykler og elsykling
Det er fantastisk moro å fyke avgårde på el-sykkel! El-motoren gjør motbakkene til en nytelse, og før du vet ordet av det har du tilbakelagt flere kilometer.
Men du må tråkke for å komme framover. El-sykkelen er en vanlig tråsykkel med el-hjelp, den er ingen moped. På el-sykkelen får du trim, masse frisk luft og du treffer alltid hyggelige mennesker du kan slå av en prat med.
Undersøkelser viser at folk sykler mye lenger på el-sykkel, enn de ville gjort med en vanlig sykkel. Derfor er el-sykkelen bra for folkehelsa!
Du kan bruke el-sykkel hele året. Her er jeg avbildet ved Risøybrua på min første el-sykkel, som jeg kjøpte våren 2014. (Foto: Morten Røsås.)
Forsøk elsykkel, du også!
Stans neste gang du ser en el-sykkel, og spør eieren om du kan prøvesykle. Han eller hun lar deg mer enn gjerne låne den en tur. Helt garantert!
Hva koster en elsykkel?
En av de rimeligste el-syklene finner du (mai 2015) til kr 4 999,- hos Biltema. Det er en sammenleggbar sykkel. Dyreste el-sykkelen hos Biltema koster kr 7 499,-.
Clas Ohlson selger el-sykler for kr 8 995-.
Prisen for sykler i "mellomklassen" er kr 14 000,- til kr 20 000,-.
Det finnes en rekke el-sykler i prisklassen kr 20 000,- til kr 30 000,-.
Du kan få avanserte el-sykler til over kr 50 000,-.
Du finner massevis av informasjon om el-sykler på Internett.
Og du oppdager fort at det finnes en lang rekke fabrikater å velge mellom.
Hvilken sykkel skal jeg velge?
Det er viktig at du velger en sykkel du synes er god å sykle på og som har den rekkevidden du behøver. Ta noen skikkelige prøveturer på syklene du vurderer å kjøpe. Det holder ikke med noen runder på parkeringsplassen utenfor butikken!
To av mine bekjente kjøpte sykler hos Biltema og Clas Ohlson, og er godt fornøyd med dem.
Selv kjøpte jeg våren 2014 en EcoRide Ambassador til kr 14 000,-. Den syklet jeg 4200 km på. Våren 2015 kjøpte jeg en Raleigh Dover Impulse 8, etter å ha gått og sjesket på den lenge. Veiledende utsalgspris for denne sykkelen er innpå kr 28 000,-. Jeg fikk et godt tilbud og og betalte en del tusenlapper under utsalgsprisen.
Valg av sykkel avhenger av hvor mye penger du vil legge i den, hvor mye du skal bruke den og hvilken komfort du ønsker.
Pris og kvalitet henger formodentlig sammen. Har du 20 km til jobb og har tenkt å sykle fram og tilbake i all slags vær hele året, kan det sikkert være lurt å gå opp i pris.
Dersom du er godværssyklist og bare skal bruke el-sykkelen på kortere ettermiddagsturer, er det neppe nødvendig å grave så dypt i lommeboka.
Vurder hvilket behov du har, og kjøp ikke dyrere sykkel en nødvendig.
Hva skiller dyre og rimelige sykler?
De rimelige el-syklene har oftest motoren i for- eller bakhjulet. En rotasjonssensor kopler inn motoren straks pedalene går rundt. Du har maks. effekt (og maks strømforbruk) helt fra starten av.
De dyrere el-syklene har ofte motoren plassert i kranken ved pedalene, og en momentsensor registrerer hvor hardt du tråkker på pedalene.
Når du sykler bedaglig på slett vei, får du nesten ingen el-assistanse (og bruker nesten ikke strøm). Når du trår hardt på i bratte motbakker, "tenker" datahjernen i sykkelen at nå fortjener du hjelp! (Og da bruker du selvsagt mer strøm.)
De rimelige el-syklene er enkle og greie. De dyre el-syklene kan for eksempel ha fjærende forgaffel, hydrauliske bremser, mer avansert display med flere valgmuligheter og større batterikapasitet.
Mange rimelige sykler har batteri på 36 V/10 Ah. Dyre sykler har batterier på 36 V og opp til 17 Ah.
Du har lenger rekkevidde pr. oppladning på en sykkel med moment-sensor og 17 Ah batteri, enn på en sykkel med rotasjonssensor og 10 Ah batteri.
Forbrukerrådet har laget en el-sykkelguide som gir, så langt jeg kan vurdere, saklig og god informasjon. Forbrukerrådets el-sykkelguide.
Kort om elsykkel
Elsykkelen
Hjelpemotor i navet på for- eller bakhjulet, eller ved pedalene.
Batteri på/i ramma eller under pakkebæreren.
Fullades fra stikkontakt på 5-6 timer.
Motoren starter automatisk straks du tråkker.
Strømmen kuttes når du bremser.
Kontrollpanel viser bl.a. strømnivået på batteriet.
Her sitter motoren i forhjulet. Det er en børsteløs motor på 250 W som driver hjulet via et planetgir.
(EcoRide Ambassador.)
Her sitter motoren ved pedalene, og kalles krank-motor. Den er på 250 W og driver bakhjulet via sykkelens ordinære gir.
(Raleigh Dover Impulse.)
Displayet på en EcoRide Ambassador (2014-model). Her slår du på/av strømmen og bestemmer ønsket el-assistanse ("Mode"). Fire lysdioder viser hvor mye strøm som er igjen på batteriet. Med "Light"-knappen slår du på/av front- og baklys.
Displayet på Raleigh Dover Impulse 8. Du har speedomter, kilometerteller og tripteller, og ser hvor mye strøm du har igjen på batteriet.
Du velger el-assistanse med knapper ved venstre styrehåndtak, og "mode" vises på displayet: Power, Sport, Eco eller Off.
Lover og regler
El-sykkelen defineres som vanlig tråsykkel.
Maks. tillatt motoreffekt 250 Watt.
Motoren skal virke kun ved tråkking.
Maks. tillatt motorassistert hastighet: 25 km/t. (Motoren kutter automatisk.)
Tillatt el-starthjelp opp til 6 km/t.
Bruk av hjelm er ikke påbudt, men anbefales på det sterkeste!
Ingen aldersgrense for bruk av el-sykkel.
El-sykkel omfattes ikke av Vegtrafikk-lovens § 22 som forbyr kjøring av motorvogn under påvirkning av alkohol.
MEN kjøretøy, også sykkel, skal alltid føres på trygg og sikker måte!
Batterikapasitet og rekkevidde
Batteriets "strøm-innhold" angis i wattimer (Wh) og regnes ut ved at batteriets spenning (Volt) multipliseres med kapasiteten (Amperetimer). Eksempel: 36 V x 10 Ah = 360 Wh.
Hvor langt du kan sykle på 1 oppladning, avhenger av veiens beskaffenhet, din kroppsvekt og hvor mye bagasje du har med deg. Vinterkulde reduserer rekkevidden.
På et display på styret kan du stille inn «mode» - det vil si hvor mye el-hjelp du vil ha. Velger du redusert el-assistanse, øker rekkevidden.
Det hevdes som en tommelfingerregel at en syklist som veier 100 kg kan sykle 10 km pr. 100 Wh. 360 Wh = 36 km.
Mange fabrikanter oppgir 40 – 70 km, enkelte opp til 150 km - rekkevidde pr. oppladning.
Eksempel 1: Med et batteri på 36 V / 10 Ah syklet jeg 37 - 38 km på vanlig, sørlandsk landevei før det var tomt. (Jeg veier ca. 100 kg.)
Eksempel 2: Med et batteri på 36 V / 17 Ah syklet jeg drøye 60 km på vanlig, sørlandsk landevei før batteriet var tomt.
Du kan lade batteriet mens det sitter på sykkelen, eller du kan ta det inn. Om vinteren bør du lade og oppbevare batteriet innendørs.
Dersom du lar sykkelen stå ubrukt om vinteren, må du huske å lade batteriet en gang i blant, f.eks. en gang i måneden.
Utformingen av batteriene varierer. Dette plasseres i rammen. Batteriet er på 36 Volt og 10 Ah. (EcoRide Ambassador.)
Dette batteriet er på 36 Volt og 17 Ah. (Raleigh Dover Impulse 8.)
Hjelm og gul refleksvest er fast utrustning når du er ute med el-sykkelen. I sykkelveske eller kurv har du plass til ekstra genser, nistemat, termos og fotoapparat.
Når du har utforsket veiene i nærområdet, kan du ta sykkelen på bilen og sykle på oppdagelsesferd andre steder. På bildet er min Raleigh Dover Impulse 8 festet på sykkelstativet som jeg kjøpte for kr 99,90 på Biltema. Det fungerer utmerket til mitt bruk.
Benytt minimum to tau eller bagasjestrikk, og ta av batteriet slik at du reduserer vekten.
Tove Aargard er tilbake etter sin første el-sykkeltur. Den fant sted på Klåholmen på Sandøya.
Elsykkeltur.no er ei privat hjemmeside laget for å inspirere til elsykling. Sida er åpen for annonser, men har ingen bindinger til kommersielle aktører. Redaktøransvar: Guttorm Eskild Nilsen.
Tekst og bilder må ikke gjengis uten tillatelse.
Ansvarlig for sida: Guttorm Eskild Nilsen.
Adresse: Bergendalshøgda 30, 4912 Gjeving. Telefon: 911 34 762. E-post: guttorm@guttormnilsen.com Hjemmeside: www.guttormeskildnilsen.no
Alle turene som presenteres går på vei åpen for ferdsel. Der bildene er tatt på privat grunn, er det lagt vekt på at bildene i seg selv eller fotograferingen ikke krenker privat-livets fred.