Treungentur 20. september

Flesteparten av deltakerne på el-sykkelturen samlet før besøket på Z-Museum i Treungen. Ytterst til venstre står vår særdeles dyktige guide og kjentmann Frank Edvard Lien. Han fortalte levende om livet på og omkring Arendal-Treungenbanen.

Flott tur i strålende høstvær på Arendal-Treungenbanen

Det var en fornøyelse å arrangere el-sykkeltur til Treungen søndag 20. september. Deltakerne var blide og entusiastiske, og guide og kjentmann Frank Lien særdeles dyktig. Værgudene skjenket oss strålende høstsol.


Gjennom Anne Aarak i Nissedal kommune, kom jeg i kontakt med Frank E. Lien. Han er leder i Nissedal historielag, mangeårig lokalpolitiker og en nøkkelperson ved Z-Museum. Å spørre ham om å være guide og kjentmann, var et blinkskudd.

Da jeg snakket med en kar ved Høgefoss kraftstasjon om parkering og fortalte at vi skulle ha Frank som guide på sykkelturen, spurte vedkommende forsiktig: "Skal Frank sykle...?"

Frank kjørte Mercedes, og det var veldig greit fordi vi trengte å frakte med oss en rullestol.

Naturlig nok stod liv og virksomhet på og omkring Treungenbanen i sentrum. Jernbanen fram til Åmli ble innviet i 1910. Stortinget vedtok å forlenge den fram til Treungen, som den gang het Tveitsund. Etter en litt laber start, ble det satt inn flere hundre mann og det første lokmotivet dampet inn til Treungen i 1913.

Tømmertransport og jernmalm fra Søftestad gruver, samt nissedøler med utferdstrang og ærend til kystnære strøk, utgjorde kundegrunnlaget for NSB.

Treungenbanen ble omgjort fra smalspor til normalspor i 1947.

Allerede i 1967 ble den vedtatt nedlagt. Da var den paradoksalt nok nylig blitt opprustet. Da først nedleggingsvedtaket var fattet etter mye politisk tautrekking, ble skinner og sviller fjernet i løpet av få måneder så ingen skulle få sjansen til å ombestemme seg.

I dag er øverste del av traseen en kjempeflott tur og sykkelvei. Prøv den!


Finner du feil eller tekst som bør endres - send en e-post!

Frank Lien forteller om da brua over Høgefoss ble testet første gang. Et godstog søkklastet med sand ble kjørt utpå, uten at brua ga etter så mye som en milli-meter. Det har den ikke gjort siden, heller.

-Her oppe i Treungen er vi blitt så moderne at vi har begynt å bruke bil i stedet for sykkel, sa guide og kjentmann Frank Edvard Lien.

Denne gamle hoppbakken står like ved jernbanetraseen. Det er noen år siden det var forsvarlig å bruke den, men mange av distriktets gode skihoppere trente her.

Agder Energi bruker den gamle jernbanetraseen bl.a. når arbeidsfolka skal rundt til dammer og linjer. Da vi syklet på tur, var det travelt etter store nedbørsmengder.

Ansgar Larsen foreviger den flomstore Nidelva fra brua over Høgefoss. Midt på bildet ses en av de mange lokale turgåere som er flittige brukere av den gamle jernbanetraseen. Legg for øvrig merke til det flotte rekkverket i jern. Bare litt overflaterust etter å ha stått i over 100 år!

Interesserte tilhørere med Høgefossbrua i bakgrunnen.

Stor vannføring i elva, men et godt stykke unna rekord, ifølge vår guide. Imponerende er det likevel å se de enorme kreftene i vannet som buldrer avgårde.

På turen hadde vi med oss en av de to nye el-rickshawene som Tvedestrand frivilligsentral og eldrerådet har kjøpt. Svært annerledes enn å sykle vanlig tohjuling, sa sykkelpiloten.

Det smaker utrolig godt med nistemat og kaffe selv om man ikke har syklet forskrekkelig langt.

Kort stopp på riksveien mellom Høgefoss og den gamle togstasjonen på Tjønnefoss, hvor det nå er spise- og overnattingssted. Lien forteller en bloddryppende historie om en arbeidsformann som falt i elva i Treungen, og flere måneder seinere ble funnet hodeløs langt nedenfor. Det var for ørvig svært få alvorlige arbeidsulykker selv om flere hundre mann bygget jernbane og bruer i 1910 - 13.

Hvis du vil ha flotte naturopplevlser skal du dra på (el-)sykkeltur.

De to yngste turdeltakerne syntes det var godt med et stopp og en matbit i solskinnet ved Haukarhylen.

Like ved endestasjonen i Treungen (som før i tida het Tveitsund) ligger lokomotivstallen hvor det i dag er leikeland med et kjempedigert klatrestativ. Bak nettinggjerdet til venste på bildet befant svingskiva seg. Den var så godt avbalansert at den kunne dreies med handmakt. I bakgrunnen skimtes Nisservann. Fra Søftestad gruver, to mil opp mot Vrådal, ble det inntil 1965 fraktet jernmalm som ble lastet fra lektere til jernbanevogner.

Fra tangen ut i Nisser, kan man nyte synet av Tveitsund bru. Den skal være Norges nest lengste steinhvelvbru og helt i ytterkanten av hva som er mulig å lage. Brua har et spenn på 51 meter. Den stod ferdig i 1918 og ble fredet som kulturminne i 1999. I dag,   100 år etter den ble bygget, trafikkeres den av tunge trailere!

Det privateide Z-Museum i Treungen var en ny opplevelse for mange av el-syklistene. De ble imponert over hvor mye forskjellig museet inneholder. Det finnes mange kjøretøyer, og i tillegg en samling symaskiner, kinosal, hattemakeri, tannlegekontor og Norges største privateide samling med (forskjellige!) telefonapparater. Mercedesen på bildet et av mange kjøretøyer som når som helst kan tas ut på veien for en prøvetur.

Ingrid Sødal Scheen fikk Asbjørn Støylen til å ta bilde da hun forsøkte den fine Gråtass-traktoren utenfor Z-Museum.

Produsenter av el-sykler var ikke de første som fant på at motoren kunne plasseres i bakhjulet.

Dette gamle tannlegekontoret med bor uten vannkjøling, fremkalte få gode minner. Mange husket derimot at det luktet brent bein helt ut på venterommet...

Elling Marcussen prøvesitter Mercedesen (som til og med har gardiner i vinduene), mens Knut Ivar Christensen måtte nøye seg med å se på.

- Min far hadde en slik Olympia, og det jeg husker fra turene med den, er at jeg var bilsyk. Mamma og pappa satt foran og røkte, mens vi ungene satt i baksetet, fortalte Frank Lien til Elling Marcussen og Ellen Ommundsen.

El-sykkelturen til Treungen ble avsluttet med at Frank Lien gikk til kraftige håndgripeligheter!

Sykkellåsen til en av deltakerne hadde låst(!) seg, og det var ingen annen råd enn å klippe. Frank har bak seg flere tiår som plate- og metallarbeider, og ordnet saken på et blunk.

(Vi som bivånet aksjonen ble noe betenkt; det finnes folk med samme type redskap og uærlige hensikter...)

Bra
Sånn passe
Dårlig
 
 

Ønsker du å få invitasjoner og elsykkel-informasjon  rett i e-postboksen din?


Skriv deg på postlista!