Hynnekleiv - Herefoss

Klikk på kartskissen for større versjon.

Navnene på kartskissen har jeg funnet på Gule sider-kartet og andre kart jeg har googlet meg fram til.

Jeg vil svært gjerne ha tilbakemeldinger om feil!

Sørlandsekspressen kjører over Herefossen på vei til Stavanger. Elva er stor etter kraftig regnvær.

Distanse: ca. 25 km

Passer som: søndags/ettermiddags/kveldstur

Parkering: Hynnekleiv stasjon

Veidekke: asfalt. Grus til Hanefossdammen

Bakker: et par seige bakker

Bading: fin badeplass ved Herefoss

Togtitting: absolutt (se NSBs rutetabell)

Diverse: Sykle helt opp til Hanefossdammen

Da jeg syklet forbi en søndag ettermiddag, var det folk i campingvogna ved Gauslåtjenn. Om mannen i båten fikk fisk, vet jeg ikke.

Som togpassasjer får du sett Norge. Her kjører Sørlandsekspressen over Øvre Sundtjønn bru. Den er hverken lang eller imponerende hva dimensjoner angår, men arbeiderne som bygget den på 1930-tallet hadde stor yrkesstolthet og leverte et tvers gjennom solid arbeid.

Herefoss stasjon ble åpnet samme dag som Hynnekleiv stasjon; 22. juni 1938. Daværende ordfører Andreas Holm var ikke mer enn 32 år gammel da han over stasjonens høyttaleranlegg talte til kong Haakon og et stort folkehav. Herredsstyret hadde sørget for gratis skyss og små norske flagg til alle barna.

Herefoss stasjon var bemannet til 1970. Siden 1989 har det ikke vært persontrafikk her. Stasjonen ligger 306 km fra Oslo og dagtoget herfra stanset som seint som i 1984. Den såkalte "Vogna" kjørte til slutten av 1980-tallet. Den var et lokaltog som stanset for pendlere mellom Kristiansand og Lunde.

Stein, stål og fagkunnskap. De som arbeidet her var ikke redde for å gå i høyden. Jern-konstruksjonen på slike bruer heter fagverk.

Det blir mange stopp for å nyte utsikten når du er på sykkeltur.

Plakatene på butikken vitner om liv og røre, bl.a. lør-dagskafe og bruktmarked. (Tone er sikkert god i engelsk. På norsk bruker vi ikke genitivs-apostrof .)

Da jeg nærmet meg Herefoss kirke begynte plutselig kirkeklokkene å ringe. Sokneprest Gunvor Hofseth og kirketjener Petter Ross inviterte til gudstjeneste. Petter hadde ei stor eske med rundstykker som kirkegjengerne skulle spise til ertesuppa etterpå.

Kirka i Herefoss er 8-kanta og har sitteplasser til 200 personer. Kirka ble innviet i 1865. Altertavla er helt fra 1634. Den er omtrent to og en halv meter høy.

Dokumentert for etter-slekta.

Utsikten fra Hanefossdammen mot Palemyr og Retterstøl. Skimter vi et gammelt jaktslott?

Markeringsbøyene i vaieren ligger delvis på det tørre. Ikke så høy vannstand for øyeblikket.

Det må ha blitt smidd millioner av disse til gjerder langs jern-banen rundt i Norge.

Herefoss - vann, jernbane og fin naturopplevelse!

Jeg hadde så å si aldri vært på Herefoss før jeg syklet dit fra Hynnekleiv. Bedre seint, enn aldri. Turen anbefales!

 

Jeg tok sykkelen bakpå bilen og kjørte til Hynnekleiv fra Froland. Ved den gamle jernbanestasjonen er det et hav av plass å parkere på. Du sykler på riksvei 41 mot Herefoss. Den kalles Telemarksveien, og velger du den andre retningen kan du for eksempel komme til Treungen.

De første 4 - 5 kilometerne til Gauslåtjenn har du mest utforbakke. Men de er ikke så bratte at du får problemer på tilbaketuren. I alle fall ikke med el-sykkel.

Det er god asfaltvei og den søndagen jeg syklet var ikke biltrafikken plagsomt stor.

 

Flott, åttekantet kirke

Etter drøyt 8 km svinger du av mot Herefoss stasjon. Ta deg en tur nedenom stasjonsområdet og forestill deg at her var stor trafikk av personer og gods. Ta gamleveien videre til Herefoss sentrum. Den er fin sykkel- og gangvei.

Navnet Herefoss kommer av ordene hegre og foss. Hegre var ingen vanlig fugl i indre Agder i tidligere tider, men til Herefoss kom fuglen årvisst. Navnet Hegrafoss forekommer første gang i 1487. Både futer og sorenskrivere har bodd på Herefoss.

Du kan kjøpe mat på Joker'n og sykle videre til Herefoss kirke. I likhet med Mykland kirke, er den åttekantet. Det er greit å fylle vannflaska på kirkegårder, men her smakte vannet heller kleint. Men reint var det nok. Jeg fikk ikke magetrøbbel.

 

Imponerende bru, med og uten vann

Når du sykler tilbake fra kirka, tar du til venstre etter å ha syklet forbi den imponerende hegren i blankpusset metall ved butikken. Denne veien ligger langs nordenden av Herefossfjorden og fører til Hanefossdammen. Du kommer først til en fin badeplass hvor du kan ta en dukkert. Videre kommer du til Herefossen. Der buldrer vannet. Det gjorde det ikke første turen min til Hanefossen. Annen gang jeg var der var Hanfossdammen åpnet og fossen overdøvet fullstendig lyden av Sørlandsekspressen.

Hynnekleiv - Herefoss er en fin søndagstur på el-sykkel. Selv om den bare er drøye 12 km hver vei, må du beregne god tid. Det er alltid mye du skal se på underveis.

Når du finner feil eller noe som bør endres i teksten - send meg en e-post!

Hynnekleiv stasjon ble tatt i bruk sommeren 1938, da Sørlandsbanen ble åpnet på strekningen Nelaug - Grovane. Til Nelaug kom Sørlandsbanen i 1935. I 1970 ble Hynnekleiv stasjon fjernstyrt. I 2003 ble den nedlagt - formodentlig for godt. Man blir litt vemodig av å rusle på en slik nedlagt jernbanestasjon. På denne perrongen stod hver dag forventningsfulle mennesker. Gutten og jenta som var spente på om pappa eller mamma hadde kjøpt "bygave" etter å ha vært i Kristiansand. Unggutten som skulle ta toget til Oslo for å mønstre på et skip som førstereisgutt.

Lokalpolitikerne har ønsket drift ved stasjonen, men Jernbaneverket vender tommelen ned. Strekningen Nelaug - Vennesla er den lengste strekningen uten togstopp på Sørlandsbanen.

Grensa mellom Birkenes og Froland kommuner krysser riksvei 41 i nærheten av Mellomtjenn. Det står Herefoss og Mykland på det gamle støpejernsskiltet, men disse to kommunene forsvant i 1967. Herefoss ble slått sammen med Birkenes og Vegusdal, mens Mykland ble en del av Froland kommune

Idyllisk grusvei ved Tovdalsåna. På den andre bredden ligger gården Moen.

De andre fundamentene til dette uthuset er forhåpentlig litt stødigere.

Jeg var i ferd med å sykle ut på riksveien igjen, da jeg plutselig fikk øye på denne steinen mellom kratt og bregner. Bruk øynene når du er på tur!

Når det er flom i Tovdalsåna kan vannet stå høyt.

Herefoss stasjon ligger 106,4 meter over havet. Ved flo?

Det kommer neppe til å kjøre tog på dette sporet mer..

Ikke mye møll, men rusten har fart ille med varselskiltet.

Tatt vare på, men skal neppe brukes igjen.

Vanntårnet er ikke så lett å få øye på.

Hanefossen - med vannet sluppet!

Jernbanebrua over Hanefossen rager høyt, bokstavelig talt, når det gjelder ingeniør- og brubygger-kunst. Da kong Haakon deltok i åpningen av denne delen av Sørlandsbanen i juni 1938, stanset toget så Kongen kunne studere brua. Da jeg spiste nistematen på første turen min hit, hørte jeg plutselig toget komme og fikk grepet fotoapparatet. Det buldret kraftig i brua da ekspresstoget til Oslo passerte og passasjerene kunne nyte utsikten over Herefossfjorden i flott høststol.

Hver ende av hoved-spennet hviler på stålruller. Formida-belt trykk på få centi-meter anleggsflate.

Dette er altså ikke Freias marabustork, men hegren i Herefoss.

På informasjonstavla kan du lese om liv og virksomhet i Herefoss og omegn.

I parken er det benker og bord så du kan slå deg ned og spise niste-maten. Her er det også lykastere, så det skal være fint om kvelden.

Du må ikke være altfor feit hvis du skal inn i ventebua.

Når du er på vei til Hanefossdammen kan du stanse og ta en dukkert på den fine badeplassen like ved Herefoss sentrum.

Slettene bru fra 1909 ble reddet av bygdefolket i 2013. 2-årsjubileet ble markert i 2015 med fest, fiskekonkurranse og ordførerens tilstedeværelse.

Hva i all verden er dette? En uferdig kubbestol?

Herefossen gikk stri nedenfor jernbanebrua etter kraftig høstregn.

Nedenfor enden på kantsteina til høyre midt på bildet, finner du sti som fører opp til jernbanebrua.

En "snøborg" laget av stein i nærheten av jernbanelinja. Hva brukes den til?!

I denne ura kan du søke ly hvis det begynner å regne mens du er på vei opp til Herefossen.

Stien er godt merket, men i denne stein-røysa må du være litt forsiktig.

Denne jernbolten står i heia i nærheten av jernbanebrua. Hva markerer den?

Bra
Sånn passe
Dårlig
 

Elsykkeltur.no er ei privat hjemmeside laget for å inspirere til elsykling. Sida er åpen for annonser, men har ingen bindinger til kommersielle aktører. Redaktøransvar: Guttorm Eskild Nilsen.

Alle turene som presenteres går på vei åpen for ferdsel. Der bildene er tatt på privat grunn, er det lagt vekt på at bildene i seg selv eller fotografering-en ikke krenker privat-livets fred.

Tekst og bilder må ikke gjengis uten tillatelse.

Ansvarlig for sida: Guttorm Eskild Nilsen.

Adresse: Bergendalshøgda 30, 4912 Gjeving. Telefon: 911 34 762. E-post: guttorm@guttormnilsen.com Hjemmeside: www.guttormeskildnilsen.no