Drangedal

En isolator passer fint på portstolpen..

Draugen forsvinner i dypet

Det hendte at allierte flygere kom på vidvanke når de skulle slippe ned containere til motstandsbevegelsen i Sør-Norge. Jeg presterte å navigere feil på sykkeltur i Gjerstad, og havnet i Drangedal. Bra!

 

I stedet for å ta til venstre i krysset ved Ausland, svingte jeg til høyre og syklet etter 3,7 km over grensa mellom Gjerstad og Drangedal. Etter ytterligere 2,4 km fikk jeg øye på noe som liknet en kinesisk kulihatt til høyre for veien, ut mot Måvann, som ligger omtrent midtveis mellom Gjerstad og Kroken i Drangedal kommune.

 

Ventet på særmelding

Om kvelden tirsdag 20. februar 1945 satt motstandsfolk i Drangedal ved radioapparatene som var gjemt bort for tyskerne. Etter de fire bom-bom-bom-booom kom Toralv Øksnevads stemme: "Dette er London". Karene i Drangedal klarte kanskje ikke helt å konsentrere seg om krigsnyhetene denne kvelden. De ventet spent på en særmelding. Ville den komme? Det gjorde den: "Draugen forsvinner i dypet".

Bombeflyene ville om noen timer ta av fra flyplassene i Storbritannia, lastet med containere som inneholdt våpen og amunisjon, pluss en del sigaretter og sjokolade.

20. og 25. februar 1945 ble det sluppet i alt 48 containere. Innholdet ble gjemt under en heller ved Steinsvann, inntil det kunne fordeles mellom motstandsgruppene. Alle spor etter slippet ble slettet. Containerne ble senket i Måvann.

 

Plass for ettertanke

En av disse containerne kan du studere der den står under "kulihatten" og er et minnes-merke over frigjøringskampen 1940 - 45.

I 1990, 45 år etter at Adolf Hitler begikk selvmord og tyskerne kapitulerte, organiserte Milorg-veteraner "Operasjon container" og hevet 26 av containerne. De ble reingjort og levert til Forsvarsmuseet, Berg-Kragerø Museum og Sannidal Bygdetun.

Ved minnesmerket er det bord og benker hvor du kan spise nista og filosofere. I de fleste norske familier er det en bestefar, oldefar eller onkel som kjempet mot Hitlers regime; ondskap satt i system. Har menneskene forandret seg siden 1945...?

 

Stadion i skauen

Etter å ha syklet forbi Sandvann,så jeg plutselig et kjempestort stadion mellom trærne. Her har Kroken Idrettslag fotballbaner og løpebane, klubbhus og flere andre bygninger. Kroken IL er svært aktivt, med mange undergrupper. Det er omtrent 120 foreninger i Drangedal.

Etter å ha passert Kroken kirke, kommer du inn på hovedveien mellom Sannidal og Neslandsvatn. Husk gul vest! Ved Kroken kirke fant jeg et åpent toalett.

 

Kragerøbanen

Neslandsvatn jernbanestasjon har mange spor. Det henger sammen med at stasjonen var knutepunkt mellom Sørlandsbanen og Kragerøbanen. Jernbanen til Kragerø ble åpnet i 1927, og en kort periode var byen Sørlandsbanens endestasjon, akkurat som Arendal var det fra 1935 av og inntil jernbanen ble åpnet til Kristiansand og Stavanger.

Kragerøbanen hadde skrantet i mange år da Stortinget i 1989 la den ned. Fra Neslandsvatn ligger de gamle skinnene et stykke, mens traseen lenger nedover er bygget om til bilvei.

 

Når du finner feil eller noe som bør endres i teksten - send meg en e-post!

Minnesmerket ved Måvann står midt i området hvor containerne ble sluppet ned i krigens siste fase. Området var tynt befolket, men likevel sentralt.

Låsen skulle sikre at cotainerens halvdeler ikke gikk fra hverandre under landing, men samtidig måtte det være fort gjort å åpne den.

Kanskje var det her draugen og containerne forsvant i dypet.

Klikk på kartskissen for større versjon.

Navnene på kartskissen har jeg funnet på Gule sider-kartet og andre kart jeg har googlet meg fram til.

Jeg vil svært gjerne ha tilbakemeldinger om feil!

Distanse: ca. 35 km

Passer som: lørdags/søndagstur

Parkering: ved Gjerstad kirke

Veidekke: grus og asfalt 30/70

Bakker: moderate, går fint med el-sykkel

Severdigheter: krigsminnesmerke

Togtitting: i begge ender av turen

Det må ha blitt produsert ufattelig mange slike containere under krigen. Viktige i motstandskampen.

Malingen sitter fremdeles fast, etter flere tiår på bunnen av Måvann.

Kanskje var det her motstandsfolka stod og lyttet intenst etter lyden av allierte bombefly med våpenlast.

I Kroken-enden av Sandvannet er det en flott raste- og badeplass, og et stort område med scene i bakkant. Like ved heter det for øvrig Springvannsdalen.

Ut til denne plattformen er det ikke enkelt å komme for øyeblikket.

Det er fint å sykle over den gamle brua ved Sandvannsdammen, men veien er temmelig overgrodd i andre enden.

Du kan sykle mange kilometer på side-veiene du kommer til.

Jeg antar at den personen som har spist her i Råtningen-krysset, heller ikke gidder å rydde på kjøkkenet hjemme.

Det er kanskje ikke så mange menneske-skapte severdigheter på denne turen, men du fristes ofte til å stoppe for å nyte utsikten.

Hvis du kommer en dag et er fotball-kamp, kan du kjøpe is, brus og pølser.

Kroken Idrettslag er aktivt, med blant annet fotball- og skigruppe. Og idrettsutøverne har god plass å boltre seg på. Det er rene travbanen, men hestene blir nok holdt borte fordi hestemøkk i skrubbsår kan gi stivkrampe.

Her kan du starte hvis du vil gå på ski i løypene. Etter lyden fra skudd å dømme, har Kroken JFF skytebane i nærheten.

Ved Kroken kirke ligger et lite bygg med toalett. Det var åpent da jeg syklet forbi. Greit å vite hvis du "må".

Noen trafikkskilt må være lange for å få plass til hele navnet. Bildet er større enn du ser her, klikk på det.

Et lite hus som ligger for seg selv i skaukanten. Her må det være fredelig og greit å bo eller feriere.

Minimal trafikk på stasjonen i våre dager.

Som gutt tok jeg i mange år toget når jeg skulle til og fra vinterferie hos besteforeldre og onkler på Østlandet. Jeg mener å huske at stemmen i høyttaleren sa: "Neslandsvatn neste stasjon. Neslandsvatn. Togbytte for reisende til Kragerø."

Den smale vei fører til Sions bedehus.

Elsykkeltur.no er ei privat hjemmeside laget for å inspirere til elsykling. Sida er åpen for annonser, men har ingen bindinger til kommersielle aktører. Redaktøransvar: Guttorm Eskild Nilsen.

Alle turene som presenteres går på vei åpen for ferdsel. Der bildene er tatt på privat grunn, er det lagt vekt på at bildene i seg selv eller fotografering-en ikke krenker privat-livets fred.

Tekst og bilder må ikke gjengis uten tillatelse.

Ansvarlig for sida: Guttorm Eskild Nilsen.

Adresse: Bergendalshøgda 30, 4912 Gjeving. Telefon: 911 34 762. E-post: guttorm@guttormnilsen.com Hjemmeside: www.guttormeskildnilsen.no

På den øverste delen av Kragerøbanen ligger fremdeles skinnene. Denne sidebanen var 26,62 km lang og hadde hele 15 stasjoner og holdeplasser! I motsetning til hva tilfellet var med en del andre sidebaner, for eksempel Arendal - Treungenbanen, som i starten hadde smalspor, ble det til Kragerø lagt normalspor helt fra begynnelsen av. En normalsporet jernbane måler 1 435 mm mellom innerkantene av toppen på skinnene.

At det mange steder ble lagt smalsporet skinnegang, skyldes at jernbanen ble billigere fordi kurveradiene kunne være mindre. Det var flere smalsporstandarder, fra 750 mm ("Tertitten") til 1 067 mm (Lillesand-Flaksvandsbanen).

Dette skiltet er noen år gammelt; det vitner både den manglende rødfargen og skolebarna om.

Siste toget passerte denne jernbaneovergangen i 1989, formodentlig i retning Neslandsvatn. Det var et godstog. Person-trafikken opphørte i 1988

Bra
Sånn passe
Dårlig
 

Ønsker du å få invitasjoner og elsykkel-informasjon rett i e-postboksen din?

 

Skriv deg på postlista!