Setepinne

Montering og prøvetur

Jeg tok meg først tid til å lese den korte bruksanvisningen.

Deretter brukte jeg en snau halvtime på å ta setepinnen av sykkelen, skifte setet over til den nye setepinnen og sette den på plass.


Tempo-følelsen

Jeg merket med en gang hvordan jeg "sank" ned da jeg satte meg på setet. Følelsen var den samme som da man satt seg på de gamle Tempo motorsyklene med fjærende sete og null fjæring på ramma.


Teleskop eller parallellogram?

En fjærende setepinne av teleskoptypen dirigerer bevegelsen framover.

En setepinne med fjærmekanisme som et parallellogram, beveger seg bakover. Det hevdes at parallellogram-fjæringen fungerer best i forhold til sykkelens kjøreretning.


Justering underveis

Selve fjæra sitte inne i setepinnen. På bildene ser du den blanke enden stikke opp.

Setepinnen er gjenget innvendig, og det er lett å justere hvor hard eller myk fjæringa skal være  med en umbraco-nøkkel.

Dersom du har nøkkelen med deg i sykkeveska, er det fort gjort å ta setepinnen av sykkelen og justere i løpet av sykkelturen.

Type:

Suntour SP12-NCX suspension seat post

Kjøpt hos: Rosebikes - www.rosesykler.no

Leveringstid: ca. halvannen uke

Pris: En snau tusenlapp.

Det gamle, gode EcoRide-setet montert på den fjærende sete-pinnen. Mekanismen er et parallellogram, slik at vinkelen på setet ikke endrer seg under fjæringen.

Det kreves en del papirer, blant annet flere faktura-kopier, når man kjøper varer fra utlandet. Men ikke la deg skremme.

Diameter, avstander og mål er standard, så EcoRide-setet ble skrudd rett på den nye pinnen.

Pakka fra Tyskland ble selvsagt hentet på Joker Gjeving med el-sykkel.

Av tollpapirene framgår det at den fjærende setepinnen er produsert på Taiwan.

Utførelsen av setepinnen virker solid og god, og den passet på en tiendedels millimeter til sykkelen.

Jeg har verken under sykling eller på andre måter oppdaget slark. Leddene skal ifølge bruksanvis-ningen smøres av og til.

Det gamle sete er skal skrus av EcoRide-pinnen og over på den nye hightech-fjæringen.

Når du vil justere hvor myk fjæringen skal være, er det bare å skru mot pluss (hardere) eller minus (mykere).

Hvis du har en umbraconøkkel i sykkelveska, er det gjort på noen minutter.

Jeg får bare innse at jeg er grepet av utstyrs-hysteriet. Men resultatet er at det kjennes som om jeg sitter med fua på en sky når jeg sykler.

Siden jeg ble hekta på el-sykling for litt over to år siden, har jeg forsøkt diverse sykkelseter.

Jeg er hver gang kommet til at setet på min første el-sykkel, en EcoRide Ambassadør som jeg kjøpte hos Reidar Christensen AS i Tvedestrand, er det som passer fua mi aller best.

Da jeg etter ett år som el-syklist investerte i en dobbelt så dyr Raleigh Dover Impulse, kjøpt hos G. Nordbys Sykkelforetning AS i Kristiansand, flyttet jeg det gode EcoRide-setet over på nyervervelsen.


Ønsket fjæring

Men selv om setet mitt passer bakenden godt, er det ikke veldig mye fjæring i de de to gummikulene.

Tilfeldighetene ville at jeg på internett kom til å lese en oversikt over fjærende setepinner, laget av journalistkollega og el-syklist Geir Anders Rybakken Ørslien.

Dette måtte være det jeg var ute etter!


Bestille fra Tyskland

Det finnes en lang rekke typer og fabrikater. Geir Anders anbefalte en av de rimeligste, og jeg sendte ham en e-post og spurte hvor jeg kunne kjøpe den.

Den måtte bestilles fra Tyskland. Geir Anders la ved en link til Rosebikes.


Norsk hjemmeside

Jeg forberedte meg på å grave fram durch, für, gegen osv. Min overraskelse var stor da jeg klikket på linken og kom inn på ei hjemmeside med norsk tekst. Firmaet selger åpenbart mye til nordmenn.

Nettbutikken er som vi er vant til og det gikk greit å bestille.

Jeg betalte med kredittkort og halvannen uke seinere kunne jeg sykle til Joker Gjeving og hente pakka. Like enkelt som å handle hos norske nettbutikker.

Jeg betalte ikke tysk mva.

Norsk mva. betalte jeg da jeg hentet pakka.

Med ny, fjærende setepinne kjøpt fra Tyskland:

Fua på en sky!